فلسفنده های جوان

اگر روزی توانستی خوب "فکر" کنی به ما هم یاد بده.

فلسفنده های جوان

اگر روزی توانستی خوب "فکر" کنی به ما هم یاد بده.

ما دانش آموزان مدرسه تخصصی علوم انسانی شرف الدین به سرپرستی معلم خوب فلسفه مون این فضا رو برا مطالبی کاملا فلسفی ولی تقریبا منطقی که می نویسیم ایجاد کردیم.

طبقه بندی موضوعی

فلسفه چیست؟

پیش از تصحیح:


آن چه که از نظر تاریخی به آن فلسفه می گویند همان علم است. علم محض!!! هر انسان سوالاتی در ذهنش دارد که فقط و فقط از روی کنجکاوی شکل میگیرد و آن سوالات درباره ی "خدا" ، "جهان" ، "انسان" و روابط این سه با هم است. فلسفه پرسشگری درباره ی این سه ماده ی اصلی و جستجو برای پیدا کردن جوابی درست برای آنهاست. شاید بتوان گفت این سوال که :"دختر همسایه عروسی کرد یا خیر؟" هم فقط و فقط از سر کنجکاوی باشد و اما به شکلی که نمیدانم دقیقا چه شکل، این قبیل سوالات از علم محض یا همان فلسفه جداست. به گمانم در فلسفه سوالات کلی ترند. فکر کنم فرق اساسی همین باشد. مثلا:

جهان چگونه به وجود آمد؟

خدا هست یا نه؟

انسان روح ورای طبیعت دارد یا نه؟

این سوالات کلی اند و البته فلسفی.




نقد ها:

-انسان خودش قسمتی از جهان است و جهان از خداست پس تقسیم بندی ات غلط است.
-سوالات فلسفی فقط از روی کنجکاوی نیست بلکه بیشتر خاطر معنی بخشیدن به زندگی پرسیده می شود.



پس از تصحیح:

به لحاظ تاریخی فلسفه همان علم است. علم محض! هر انسان از کودکی سوالاتی در ذهنش به وجود می آید که می خواهد با آنها خلأهای فکریش را پر کند. تمام این سوالات ریشه در کنجکاوی بشر دارند. بشر درباره همه چیز سوال میکند اما فلسفه یکسری سوالات را از سوالات بشر گزینش میکند و به دنبال جوابشان میگردد که لزوما این سوالات در زندگی شخصی مهمتر از بقیه سوالات نیستند. فلسفه سوالاتی را انتخاب میکند که کلی تر باشند، سوااتی که عمدتاً درباره ی وجودند. وجود هم یعنی هرآنچه هست و از حیث زبانی میتوانیم وجود را به خدا و جهان تقسیم کنیم و انسان را عضوی از جهان بدانیم که درباره ی خودش و جهان و خدا پرسش میکند. این گونه سوالات را سوالات فلسفی مینامم. با این تعریف سوالی چون "دختر همسایه ازدواج کرد یا نه؟" از دسته ی سوالات فلسفی خارج میشود به دو علت: اولاً کلی نیست، ثانیاً درباره ی وجود نیست. پس فلسفه میخواهد وجود را برای ما تفسیر کند و از جهات مختلف آنرا به ما نشان دهد و درباره اش بپرسد.
  • سیدمحمد سیدمحسنی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی